Aktualności

KGP, Świdnik: Kieruj się rozsądkiem.

Kieruj się rozsądkiem – apeluje Komenda Główna Policji i rozpoczyna tak zatytułowaną kampanię społeczną. Akcja adresowana przede wszystkim do osób starszych (60+), motocyklistów i pieszych. KGP zachęca wszystkich użytkowników dróg do prawidłowych zachowań na drodze, okazywania większej życzliwości, powstrzymania się od agresji i przestrzegania przepisów prawa, a wszystko po to by zapobiec nadal przerażającym statystykom tragedii na drodze.

Kieruj się rozsądkiem – apeluje Komenda Główna Policji i rozpoczyna tak zatytułowaną kampanię społeczną. Akcja adresowana przede wszystkim do osób starszych (60+), motocyklistów i pieszych. KGP zachęca wszystkich użytkowników dróg do prawidłowych zachowań na drodze, okazywania większej życzliwości, powstrzymania się od agresji i przestrzegania przepisów prawa, a wszystko po to by zapobiec nadal przerażającym statystykom tragedii na drodze.

Wypadki drogowe i ich konsekwencje pozostają jednym z najpoważniejszych problemów społecznych w Polsce. W ich następstwie, w ciągu ostatnich 20 lat życie straciło ponad 114 tys. osób, a blisko 1,3 mln zostało rannych, tyle ilu mieszkańców liczy Opole, Kraków i Wrocław razem wzięte.

Choć z roku na rok poprawia się bezpieczeństwo na polskich drogach to i tak Polska przoduje w europejskich zestawieniach największej śmiertelności w wypadkach drogowych. Wskaźnik liczby zabitych na 100 wypadków wyniósł u nas 10,7 w 2011 roku. Oznacza to, że w co dziesiątym wypadku ginie człowiek. W niedalekiej Szwajcarii miał on wartość 1,7.

Na kształt tej zasmucającej statystyki znacznie wpływa wysoka liczba zabitych wśród seniorów, oraz niechronionych użytkowników ruchu – pieszych, czy motocyklistów.
To właśnie tym grupom dedykowana jest nowa kampania społeczna KGP. Ma nie tylko edukować kierowców, by bardziej na nich uważali, ale także zachęcić wszystkich do bardziej odpowiedzialnego korzystania z dróg.


Bezpieczeństwo osób starszych

Prognozy demograficzne nie pozostawiają wątpliwości. Udział osób starszych w ruchu drogowym zarówno jako kierujących jak i pieszych będzie coraz większy. Seniorzy, którzy są grupą bardzo niejednorodną pod względem swoich predyspozycji do uczestnictwa w ruchu drogowym, mają mniej fizycznych i psychicznych możliwości, aby radzić sobie w warunkach nasilonego ruchu miejskiego. Wraz z wiekiem pojawiają się problemy z chodzeniem, widzeniem i słyszeniem. Zachowanie seniorów na jezdni charakteryzuje nierzadko niepewność i występowanie reakcji lękowych niekiedy nawet przeradzających się w agresję.

Osoby starsze – piesi, są sprawcami ok 20% wypadków w grupie wszystkich zdarzeń z udziałem pieszych. To bardzo dużo zważywszy, że ze względu na wiek, rzadko prowadzą aktywny tryb życia. W ostatnich latach obserwujemy spadek liczby wypadków spowodowanych przez osoby w wieku 60+, to rośnie one najczęściej są ofiarami wypadków jako piesi. Niestety, obserwujemy również wzrost liczby seniorów-pieszych, którzy stali się ich ofiarami. Od początku tego roku na Polskich drogach śmierć poniosło 559 osób 60+, zaś rannych zostało 4679.


Motocykliści

Motocykliści czy szerzej – kierowcy jednośladów – to liczna w Polsce armia uczestników ruchu drogowego. Ich liczba nie robi wrażenia w porównaniu do wielu krajów Europy Zachodniej czy też w Azji, jednak można szacować, że w ciągu tego roku ilość zarejestrowanych motocykli zbliżyła się do 1,2 mln.

Motocykliści zdołali skupić na sobie sporą część uwagi społecznej w kontekście bezpieczeństwa ruchu drogowego. Nie zawsze są przedstawiani w korzystnym świetle. Zauważmy, że w 2012 r. liczba wypadków z udziałem motocyklistów spadła w porównaniu do roku poprzedniego, to jednak dane na temat wypadków z udziałem motocyklistów są wciąż niepokojące. Przez pierwsze 9 miesięcy tego roku ilość wypadków z udziałem motocyklistów wyniosła 1744 z czego zabitych zostało 207 kierujących jednośladami (spadek w porównaniu z rokiem ubiegłym o 10,4%).


Bezpieczeństwo pieszych

Ponad 30 % wszystkich ofiar wypadków drogowych w Polsce stanowią piesi uczestnicy ruchu drogowego, czyli osoby które nie są osłonięte karoserią samochód, niemogące liczyć na działanie poduszek powietrznych ani pasów bezpieczeństwa.

W pierwszych trzech kwartałach roku 2013 odnotowano 6042 wypadków z udziałem osób pieszych, w których zginęło 676 osób, co stanowi spadek o 851 osób (12,3%) w porównaniu
z analogicznym okresem roku ubiegłego.

Zdecydowanie najgorszy pod względem statystyk okres roku mamy przed sobą. Od października do stycznia notuje się największą liczbę potrąceń pieszych. Przyczyniają się do tego niekorzystne warunki atmosferyczne, wcześnie zapadający zmrok i gorsza widoczność Szczególnie w miesiącach jesienno-zimowych zarówno piesi, jak i kierowcy powinni zachować szczególną ostrożność, zwolnić i uważać na pozostałych uczestników ruchu.

 

Więcej na temat kampanii dowiesz się na stronie http://brd.policja.pl/kampania

 

 

Żródło: KGP

Powrót na górę strony