Nowy sposób oszustów wykorzystujących platformę OLX
Już nie tylko przesłanie fałszywego linku do odbioru płatności za towar, ale też rozmowa z „konsultantem” – stanowią algorytm działania oszustów wykorzystujących portal ogłoszeniowy OLX. Oszuści czyhają na swoje ofiary tj. osoby wystawiające przedmioty na sprzedaż i przesyłają im linki oraz informację, że skontaktuje się z nimi pracownik w celu potwierdzenia danych. Wszystko to po to, aby uwiarygodnić swój proceder i nakłonić osoby do udostępnienia kodów BLIK.
Właśnie dzięki takiej metodzie działania oszustów stracił pieniądze mieszkaniec gminy Milejów, który zgłosił się do świdnickiej jednostki, aby złożyć zawiadomienie o przestępstwie. Zrelacjonował, że wystawił na sprzedaż na portalu OLX element motocyklowy i otrzymał wiadomość SMS o treści, że ktoś zakupił przedmiot i opłacił swój zakup, a w załączeniu wiadomości znajdował się link, który miał służyć potwierdzeniu transakcji. Po kliknięciu w link ukazała się informacja, że na numer telefonu zgłaszającego zadzwoni konsultant w celu potwierdzenia tożsamości. Faktycznie do mężczyzny zadzwoniła osoba, podająca się za pracownika OLX i oświadczyła, że kupiec omyłkowo dwukrotnie opłacił zakup. Następnie prosił o podanie przychodzących na telefon komórkowy kodów BLIK służących do zwrotu środków finansowych oraz do odbioru pieniędzy za zakup. Zgłaszający wykonał polecenia „konsultanta” i utracił z konta ponad 5 tysięcy złotych. W pewnym momencie zorientował się, że coś jest nie tak i gdy poprosił o zwrot pieniędzy rozmówca się rozłączył.
Pamiętajmy, aby wystawiając przedmioty na sprzedaż zapoznać się dokładnie z regulaminem oraz informacjami jak przebiega transakcja na danym portalu ogłoszeniowym. Nie klikajmy w linki, które otrzymujemy po wystawieniu przedmiotów oraz weryfikujmy osoby, które do nas dzwonią.
aspirant sztabowy Elwira Domaradzka