„Fałszywy telefon - zagrożone oszczędności” - policjanci ostrzegają seniorów przed oszustami
Seniorzy często padają ofiarami oszustów. Przestępcy podszywając się pod członków rodziny, policjantów, przedstawicieli instytucji wyłudzają od nich często oszczędności całego życia. By uczulić seniorów na czyhające zagrożenia na terenie powiatu świdnickiego wystartował projekt: „Fałszywy telefon- zagrożone oszczędności”.
Wczoraj w Piaskach obyło się pierwsze spotkanie w ramach projektu pod nazwą „Powiadom swojego seniora”. Podczas spotkania funkcjonariusze omówili problematykę związaną z przestępczością przeciwko mieniu, na tzw. legendę. Głównym jej celem było upowszechnianie wiedzy na temat specyfiki oszustw metodą na „na wnuczka”, „na policjanta” czy „na wypadek”. W spotkaniu uczestniczyły funkcjonariuszki z Komendy Powiatowej Policji w Świdniku, policjanci z Komisariatu Policji w Piaskach oraz Rzecznik Praw Konsumenta ze Świdnika.
Policjanci apelują: nie dajmy się oszukać! - Zawsze zachowujmy ostrożność, zwłaszcza, gdy ktoś podszywa się pod członka naszej rodziny i prosi nas o pieniądze lub mówi, że jest policjantem, a nasze pieniądze są zagrożone. Nie podejmujmy żadnych pochopnych działań, a informacją podzielmy się z najbliższymi. Nie przekazujmy też informacji o ilości pieniędzy, jakie mamy w domu lub na kontach bankowych.
Jak działają oszuści:
• Oszuści często posługują się książkami telefonicznymi, z których wybierają imiona charakterystyczne dla osób starszych, następnie dzwonią na wybrany numer telefonu. Rozmowa prowadzona jest w taki sposób, aby oszukiwana osoba uwierzyła, że rozmawia z kimś ze swojej rodziny i sama wymieniła jego imię oraz inne dane, pozwalające przestępcom wiarygodnie pokierować dalszą rozmową.
• Dla wywarcia większego wrażenia, oszuści coraz częściej podszywają się też pod urzędnika lub przedstawiciela jakiejś organizacji bądź instytucji. Wmawiają również starszym osobom, że są funkcjonariuszami Centralnego Biura Śledczego lub policjantami, a pieniądze są potrzebne na „wykupienie z problemów” członka ich rodziny lub prowadzą sprawę oszustw i wyłudzania pieniędzy. W rozmowie oszuści zawsze proszą o dyskrecję.
• Po wyrażeniu zgody na przekazanie pieniędzy, zgłasza się po nią ktoś inny, zapowiedziany przez oszusta, jako osoba godna zaufania, która w imieniu rzekomego stróża prawa odbiera pieniądze. Często oszuści umawiają się na spotkanie pod bankiem, aby szybko zabrać gotówkę.
W ten sposób oszuści wyłudzają pieniądze w wysokości od kilku tysięcy do nawet kilkuset tysięcy złotych. Pokrzywdzeni często tracą oszczędności całego życia.
Jak się ustrzec:
• Bądźmy ostrożni i nie ufajmy takim telefonom! Nie reagujmy pochopnie na hasło: syn, wnuczek, siostrzenica potrzebują pomocy, gdy tylko usłyszymy głos w słuchawce. Należy sprawdzić, czy jest to prawdziwy krewny, np. poprzez skontaktowanie się z innymi członkami rodziny.
• Bliscy mogą pomóc potwierdzić, że jest to ta osoba, za którą się podaje oraz czy rzeczywiście potrzebuje pomocy. Pamiętajmy, że sami również możemy zweryfikować dzwoniącego. W większości przypadków mamy numer telefonu do członków naszej rodziny. Nie bójmy się do nich zadzwonić i ustalić, czy przedstawiona sytuacja ma miejsce. Lepiej wykonać jeden telefon więcej, niż stracić swoje oszczędności.
• Jeśli osoba dzwoniąca przedstawia się za policjanta, to pamiętajmy: prawdziwi policjanci NIGDY nie informują o prowadzonych przez siebie sprawach telefonicznie i nigdy nie proszą o przekazanie pieniędzy nieznanej osobie. NIGDY też nie poproszą o zaangażowanie naszych pieniędzy do policyjnej akcji!
O wszystkich próbach wyłudzenia pieniędzy natychmiast poinformujmy Policję, korzystając z numeru alarmowego 112. Nie obawiajmy się, że alarm może okazać się fałszywy.
starszy aspirant Elwira Domaradzka