Oszustwo metodą "na BLIK" – policjanci ostrzegają
Policjanci apelują - zanim przekażesz komukolwiek kod BLIK, upewnij się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się oszust. Przestępcy podszywają się pod znajomych na portalach społecznościowych i proszą o pilną pożyczkę. Niestety kolejne osoby dały się zwieść namowom oszustów przekazując im wygenerowane kody. W przypływie pozytywnych emocji i dobrego serca, nie zapominajmy o zdrowym rozsądku, żebyśmy nie stali się ofiarami przestępców.
Policjanci ze Świdnika otrzymali informację od mieszkanki powiatu, że doszło do włamania na jej konto na portalu społecznościowym, a następnie oszuści rozsyłali wiadomości do znajomych z kontaktów z prośbą o szybką pożyczkę. Dwie osoby działając w dobrej wierze udostępniło kody BLIK i tym sposobem ponieśli straty w kwocie 1800 złotych.
Niestety w przeciwieństwie do płatności przelewem, transakcji dokonanych za pomocą tego kodu nie można już cofnąć, gdyż przestępca od razu wpisuje podany kod BLIK w bankomacie i wypłaca z niego pieniądze. Co prawda, właściciel konta musi potwierdzić transakcję, ale robi to wierząc, że pomaga swojemu znajomemu, który znalazł się w potrzebie.
Aby nie paść ofiarą takiego oszustwa należy:
- stosować dwuskładnikowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto - zalogowanie się wymaga potwierdzenia SMS),
- potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory - najlepiej zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie takiego połączenia zajmie nam kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu, a nie oszustowi przekazujemy pieniądze,
- sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie),
- chronić swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.
starszy aspirant Elwira Domaradzka