Bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych. Wspólna akcja Policji i SOK.
Podniesienie świadomości na temat zagrożeń wynikających z niezachowania szczególnej ostrożności przez kierujących i pieszych w rejonie obszarów kolejowych, to cel działań przeprowadzonych przez policjantów świdnickiej drogówki oraz funkcjonariuszy Straży Ochrony Kolei w ramach akcji „ Bezpieczny przejazd ”.
W rejonie przejazdów kolejowych w Minkowicach i w Świdniku można dziś było spotkać wspólne patrole mundurowych. Akcja, którą przeprowadzali w tych miejscach miała za zadanie kształtowanie zachowań i utrwalanie odpowiednich postaw oraz podnoszenie świadomości o zagrożeniach wynikających z niezachowania szczególnej ostrożności na przejazdach i terenach kolejowych. Ponadto działania ukierunkowane były również na ograniczenie liczby wypadków na przejazdach.
W trakcie kontroli drogowych funkcjonariusze prowadzali rozmowy instruktażowe z kierowcami, dotyczące zagrożeń związanych z lekceważeniem przepisów i znaków drogowych, wręczali materiały promujące bezpieczne zachowania.
Podczas akcji mundurowi ujawnili trzy wykroczenia. Sprawcy zostali ukarani w drodze postępowania mandatowego.
O czym warto pamiętać
Kierujący pojazdem jest obowiązany:
- zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżając przez przejazd zachować szczególną ostrożność;
- przed wjechaniem na tory upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy oraz przedsięwziąć odpowiednie środki ostrożności, zwłaszcza jeżeli wskutek mgły lub z innych powodów przejrzystość powietrza jest zmniejszona;
- prowadzić pojazd z taką prędkością, aby mógł go zatrzymać w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy lub gdy urządzenie zabezpieczające albo dawany sygnał zabrania wjazdu na przejazd;
- w razie unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym niezwłocznie usunąć go z przejazdu, a jeżeli nie jest to możliwe, ostrzec kierującego pojazdem szynowym o niebezpieczeństwie.
Kierującemu pojazdem zabrania się:
- objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;
- wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;
- wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;
- omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.
starszy aspirant Elwira Domaradzka