Aktualności

Bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych. Wspólna akcja Policji i SOK.

Data publikacji 05.08.2022

Podniesienie świadomości na temat zagrożeń wynikających z niezachowania szczególnej ostrożności przez kierujących i pieszych w rejonie obszarów kolejowych, to cel działań przeprowadzonych przez policjantów świdnickiej drogówki oraz funkcjonariuszy Straży Ochrony Kolei w ramach akcji „ Bezpieczny przejazd ”.

W rejonie przejazdów kolejowych w Minkowicach i w Świdniku można dziś było spotkać wspólne patrole mundurowych. Akcja, którą przeprowadzali w tych miejscach miała za zadanie kształtowanie zachowań i utrwalanie odpowiednich postaw oraz podnoszenie świadomości o zagrożeniach wynikających z niezachowania szczególnej ostrożności na przejazdach i terenach kolejowych. Ponadto działania ukierunkowane były również na ograniczenie liczby wypadków na przejazdach.  


W trakcie kontroli drogowych funkcjonariusze prowadzali rozmowy instruktażowe z kierowcami, dotyczące zagrożeń związanych z lekceważeniem przepisów i znaków drogowych, wręczali materiały promujące bezpieczne zachowania.

Podczas akcji mundurowi ujawnili trzy wykroczenia. Sprawcy zostali ukarani w drodze postępowania mandatowego.

O czym warto pamiętać

Kierujący pojazdem jest obowiązany:

  • zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżając przez przejazd zachować szczególną ostrożność;
  • przed wjechaniem na tory upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy oraz przedsięwziąć odpowiednie środki ostrożności, zwłaszcza jeżeli wskutek mgły lub z innych powodów przejrzystość powietrza jest zmniejszona;
  • prowadzić pojazd z taką prędkością, aby mógł go zatrzymać w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy lub gdy urządzenie zabezpieczające albo dawany sygnał zabrania wjazdu na przejazd;
  • w razie unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym niezwłocznie usunąć go z przejazdu, a jeżeli nie jest to możliwe, ostrzec kierującego pojazdem szynowym o niebezpieczeństwie.

Kierującemu pojazdem zabrania się:

  • objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;
  • wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;
  • wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;
  • omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.

 

starszy aspirant Elwira Domaradzka

Powrót na górę strony