Aktualności

Kolejne ofiary oszustów

Data publikacji 29.03.2022

Blisko 17 tysięcy złotych straciły wczoraj mieszkanki Świdnika. Pierwsza z nich padła ofiarą oszusta podczas sprzedaży spodni. Natomiast druga z kobiet myśląc, że pomaga sąsiadce w potrzebie korespondując z nią wiadomościami, straciła 2 tysiące złotych. Apelujemy o rozwagę i ostrożność w dokonywaniu różnego rodzaju transakcji. Zanim dokonany przelewu upewnijmy się, że dana osoba jest rzeczywiście tym za kogo się podaje.

Wczoraj do Komendy Powiatowej Policji w Świdniku zgłosiły się dwie mieszkanki Świdnika. Jak wynikało z treści ich zawiadomienia obie padły ofiarą oszustów.

Pierwsza z nich to 31-latka, która za pośrednictwem komunikatora internetowego otrzymała wiadomość z konta rzekomej sąsiadki z prośbą o pożyczkę pieniędzy. Przelew miał być wykonany metoda na tzw. blika. Ponieważ treść korespondencji nie budziły w niej żadnych wątpliwości kobieta podała swojej rozmówczyni dwa kody i zatwierdziła płatności. Dopiero po skontaktowaniu się z rzekomą sąsiadką okazało się, że ta nie prosiła jej o pomoc i wykonanie przelewów. 31-latka straciła 2 tysiące złotych.

Z kolei 23-latka wstawiła na jeden z portali sprzedażowych do sprzedaży spodnie. Gdy wczoraj otrzymała wiadomość e-mail o tym, że powinna zaakceptować transakcję w ciągu 3 godzin, w przeciwnym razie transakcja straci ważność, kobieta będąc przekonana, że jest to wiadomość od osoby zainteresowanej zakupem wystawionego przez nią przedmiotu na sprzedaż, kliknęła w link i postępowała zgodnie z jego instrukcją. Pokrzywdzona m.in. podała numer karty płatniczej i kod CVV. W efekcie 23-latka straciła 14,5 tysiąca złotych.

Po raz kolejny świdniccy policjanci apelują o szczególną czujność podczas różnego rodzaju transakcji w sieci i za pośrednictwem ogólno dostępnych komunikatorów.

  • Przede wszystkim każdorazowo upewniajmy się czy osoba/firma z którą korespondujemy jest rzeczywiście tym za kogo się podaje.
  • Nie klikajmy w podesłane linki. Bezpieczniej jest wybierać płatność za pobraniem.
  • Nie udostępniajmy telefonicznie nikomu swoich danych do logowania w  internetowym systemie bankowości elektronicznej, nawet pracownikom banku.
  • Nie autoryzujmy przelewów, których sam nie wykonujesz.
  • Nie podawajmy żadnych kodów autoryzacyjnych w przypadku kiedy ktoś dzwoni (niezależnie z jakiego numeru).

Zanim dokonany danej transakcji, najpierw rozłączmy się z rozmówcą, a następnie ponownie skontaktujmy się z nim wybierając jego dane kontaktowe z potwierdzonego źródła, np. z naszych kontaktów.

Powrót na górę strony